Bruxismul-cauze si recomandari

20In urma cu ceva timp am constatat cum copilul meu scrasneste noaptea din dinti. Eram atenta si ziua, sa vad daca se intampla, daca o face in mod constient, urmaream mai atent comportamentul lui. Am discutat cu medicul pediatru si am facut si eu propriile documentari.
Bruxismul ( bruxomania) este termenul medical pentru scrasnitul din dinti. Se manifesta , de obicei noaptea, in timpul somnului si se poate sa nu stii ca suferi de aceasta boala. Pe langa scrasnitul din dinti, bruxomanii isi musca unghiile, creioanele sau mesteca interiorul obrajilor. Afecteaza persoane de toate varstele, de la copilarie pana la maturitate si poate cauza probleme ca dureri faciale, dureri de cap, oboseala cronica, dureri ale articulatiei temporo-mandibulare, degradarea danturii sub forma unui smalt abrazat (dentina). Un medic stomatolog poate confirma printr-un consult obisnuit daca suferiti de bruxism. Manifestata in timpul somnului, aceasta afectiune este considerata o tulburare de miscare legata de somn, clasificata similar cu sindromul picioarelor nelinistite si miscarile periodice ale membrelor.

Cauzele pot fi de ordin fizic si psihic:

• stres/ anxietate
• anumite tipuri de personalitati
• persoane care sufera de tensiune nervoasa
• mania, durerea, frustrare
• persoane cu un grad ridicat de agresivitate
• dereglari ale somnului
• tulburari neuro-musculare
• carente de nutritive
• Boala Parkinson – ataca sistemul nervos si abilitatile motorii ale unei persoane
• Boala Huntington – este o tulburare neurologica care cauzeaza o lipsa de coordonare a miscarilor

La copii cercetarile au legat manifestarea bruxismului cu existenta astmului bronsic, infectii ale cailor respiratorii superioare, tulburari de anxietate, alergii sau poate fi un raspuns natural la durere. Copii cu personalitate agresiva, competitiva sau hiperactiva pot fi mai predispusi la dezvoltarea bruxismului. Se recomanda efectuarea unor analize pentru verificarea nivelului de aminoacizi, pentru a verifica daca sunt necesare suplimente. Aminoacizii sunt fundamentul neurotransmitatorilor (substante chimice cerebrale) si influenteaza in mod direct contractiile musculare, inclusiv spasmele musculaturii maxilarului.
Sunt recomandate controale dentare periodice pentru a preveni deteriorarea pe termen lung a smaltului dintilor, ruperea sau spargerea dintilor.
Pentru protejarea danturii, medicul stomatolog va poate face recomandari si poate interveni pentru alinierea corecta a dintilor, va poate ajuta cu o proteza nocturna numita gutiera.
Medicul dumneavoastra va poate face recomandari de relaxare musculara si antidepresiva. In cazul tratamentelor medicamentoase discutati despre efectele medicamentelor asupra ficatului si tiroidei.

Recomandari:

• Evitarea alimentelor prajite sau procesate, carne rosie, grasimi saturate, zahar rafinat, produse lactate, cu exceptia iaurtului, a kefirului si a branzei proaspete.
• Evitarea alimentelor cu arome, coloranti artificiali si alte chimicale.
• Adoptati o dieta hipoglicemica.
• Nu consumati dulciuri cu sase ore inainte de culcare.
• Includeti in alimentatie legume proaspete si fructe bogate in fibre, alune, seminte proaspete, carne de curcan sau pui (fara piele), peste la gratar si cereale integrale. O dieta sanatoasa este importanta pentru echilibru si pentru evitarea alergiilor.
• Consumati mai putine legume tari si fructe foarte dulci.
• Nu consumati bauturi alcoolice.
• Invatati tehnici de control al stresului si de relaxare, faceti exercitii fizice, folositi uleiuri esentiale.
• Suplimente de calciu ( este adesea util in tratarea miscarilor involuntare ale muschilor) si acid pantotenic.
• Vitamina C este folosita de glandele suprarenale care influenteaza raspunsul nostru la stres, este esentiala in producerea dopaminei care ajuta la reglarea starilor de spirit. Consumati coacaze negre, ardei rosu, kiwi, portocale, capsuni, broccoli, kale, papaya.
• Deficientele de magneziu pot include anxietate, iritabilitate, insomnia,neliniste, hiperactivitate. Includeti in dieta spanac, seminte de dovleac, kefir, iaurt, migdale, fasole neagra, avocado, smochine, ciocolata neagra, banana.
• Complexul de vitamine B are un rol important in sanatatea noastra generala. Deficienta oricarei dintre vitaminele B pot cauza stres psihologic, depresie si chiar atacuri de panica.
• Radacina de valeriana este un sedativ natural care imbunatateste somnul fara efecte secundare. Respectati recomandarile din prospect.

Toate recomandarile au rol informativ si nu inlocuiesc consultul de specialitate! Pentru intrebari, sugestii si consilieri online, nu ezitati sa imi scrieti pe adresa de e-mail dorina.ursu@nutritieterapeutica.ro

Sanatate maxima!

Bibliografie
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19284179 Does valerian improve sleepiness and symptom severity in people with restless legs syndrome? Double blind study of a valerian preparation. |https://ods.od.nih.gov/factsheets/Magnesium-HealthProfessional/ | https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bruxism/diagnosis-treatment/drc-20356100 | https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25627888 Sleep bruxism and anxiety level in children. | https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24748291 Association between respiratory problems and dental caries in children with bruxism. | https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/tmj/symptoms-causes/syc-20350941 | http://kidshealth.org/en/parents/bruxism.html | https://sleepfoundation.org/category/sleep-related-movement-disorders | https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bruxism/symptoms-causes/syc-20356095

Articol aparut in revista Famost editia aprilie 2018 si o poti descarca GRATUIT AICI!