Despre si pentru sistemul imunitar

Adevarata sanatate poate fi atinsa doar prin mentinerea unui sistem imunitar care functioneaza corect. Sistemul imunitar este cheia luptei impotriva microorganismelor care produc boli si care ingreuneaza procesul de vindecare in corp. Procesul de imbatranire poate fi asociat cu functionarea sistemului imunitar de-a lungul vietii.

Primele simptome comune ale slabirii sistemului imunitar sunt oboseala, apatia, infectiile repetate, inflamatiile, reactiile alergice, vindecarea ingreunata, diaree cronica, aftele orale, candidoza sistemica sau infectiile vaginale cu ciuperci. Se estimeaza ca oamenii sanatosi racesc de doua ori pe an, iar persoanele care au mai multe raceli si boli infectioase prezinta unele probleme ale sistemului imunitar. Daca intelegem anumite elemente de baza ale sistemului imunitar si ale modului in care ele actioneaza, intelegem cat de important este rolul sistemului imunitar in sanatatea noastra si putem lua atitudine in mentinerea sanatatii noastre.
Obiectivul sistemului imunitar este sa identifice ceea ce se gaseste in mod natural in organism si ce provine ca fiind daunator, iar apoi sa neutralizeze sau sa distruga materialele straine. Sistemul imunitar este diferit de alte sisteme din corpul nostru neavand o structura fizica, ci un ansmblu de interactiuni complexe care implica diferite organe, structuri si substante, printre care globulele albe, maduva spinarii, vasele limfatice si organele, celulele specifice din anumite tesuturi ale organismului si substantele specializate, numite factori de serum, care sunt prezente in sange.
Sistemul imunitar este functional la nastere, nu functioneaza la capacitate maxima si se numeste imunitate innascuta, adica imunitatea cu care te nasti. Functia imunitara se dezvolta odata cu maturizarea sistemului si pe masura ce organismul invata sa se apere singur impotriva diferitilor invadatori numiti antigeni. Aceasta se numeste imunitatea adaptiva.

Globulele albe au un rol crucial in toate etapele imunitatii si sunt considerate prima linie de lupta in apararea organismului. Globulele albe sunt mai mari decat globulele rosii, se pot deplasa independent in fluxul sangvin si au posibilitatea de a trece prin peretii celulelor. Acest lucru, face globulele albe sa calatoreasca repede catre locul ranirii sau al infectiei.

Exista mai multe categorii de globule albe:

Granulocitele care se impart in trei categorii:
– neutrofile, cel mai numeros tip de globule albe cu functia de a distruge microorganisme cum sunt bacteriile
– eozinofilele, care inghit si distrug anticorpii mutant, rezultati din combinatiile anticorpilor cu antigenii, modereaza si hipersensibilitatea (alergica) reactiilor prin secretarea unei enzime care descompune histaminele.
– bazofilele secreta compusi ca heparina sau histamine ca rezultat al contactului cu antigenii

Limfocitele sunt responsabile cu dezvoltarea unei imunitati specifice:
– celulele T se maturizeaza in timus si joaca un rol important in imunitate
– celulele B se maturizeaza in maduva osoasa si sunt responsabile cu productia anticorpilor
– celulele NK (natural killer) distrug celulele corpului care au fost infectate sau care au devenit canceroase.

Monocitele, cele mai mari celule ale sangelui, sunt “gunoierii” organismului.

Sistemul limfatic este o alta componenta importanta a imunitatii, care cuprinde un sistem de organe ( splina, timusul, nodulii limfatici si amigdalele) si de fluide numite limfa. Sistemul limfatic curata permanent la nivel celular, lichidul dintre spatiile celulare este drenat si ia cu el toxinele si alte elemente daunatoare din tesuturi. Limfa curge prin nodulii limfatici, unde filtrul macrofagelor elimina elementele daunatoare si apoi, se intoarce in circulatia venoasa.

Pentru sustinerea si intarirea sistemului imunitar, organismul trebuie sa primeasca toti nutrientii necesari si sa traiasca intr-un mediu sanatos, evitand acele situatii care scad imunitatea, dintre care:
– folosirea substantelor de curatat din gospodarie
– folosirea in exces a antibioticelor si a altor medicamente, a pesticidelor si aditivii prezenti in mancarea consumata
– stresul reduce raspunsul immunologic, deoarece este insotit de insomnie; cand o persoana sufera de stres, creste productia de adrenalina si cortizon, iar aceasta crestere, cu timpul, provoaca o diminuare a capacitatii de aparare a organismului, care se poate constata prin reducerea unor tipuri de limfocite
– consumul excesiv de carbohidrati simpli ( glucoza, sucroza, zaharoza, miere, etc) poate reduce activitatea fagocitica a neutrofilelor timp de 5 sau mai multe ore diminuand si transformarea limfocitara
– nivelele de colesterol, de acizi grasi liberi, de trigliceride si de acizi biliari inhiba diferite functii imunitare
– consumul de alcool si cofeina, care nu sunt nutrimente in sens strict, are efecte inhibatoare asupra sistemului imunitar

Sistemul imunitar care functioneaza corect este un act de echilibru.

In timp ce imunitatea inadecvata predispune la boli infectioase de diferite tipuri, ne putem imbolnavi si ca rezultat al raspunsului imunitar prea puternic pentru un anumit obiectiv. Multe boli, inclusiv alergiile, lupusul, anemia pernicioasa, reumatismul cardiac, artrita reumatica si, posibil, diabetul, au fost legate de o activitate inadecvata a sistemului imunitar, acestea au fost numite boli autoimune sau boli de “autoatac”.

Plante care ajuta la stimularea sistemului imunitar:

– Astragalus intareste sistemul imunitar si produce celule anticancer in organism, este un bun antioxidant care protejeaza ficatul de toxine. Nu consumati aceasta planta daca aveti febra.
– Arborele de ceara, schinduful, gherghinele, radacina de lemn dulce, trifoiul rosu si urzica cresc reactia imunitara. Atentie! Lemnul dulce poate creste tensiunea si nu se foloseste mai mult de 7 zile la rand.
– Ridichea neagra, papadia si armurariul ajuta la curatarea ficatului si a sangelui de toxine.
– Echinacea intareste sistemul imunitar si activitatea limfatica. Nu folositi aceasta planta daca aveti boli autoimune.
– Gentiana fortifica imunitatea, detoxifica organismul si are proprietati antibacteriene. Nu se consuma mai mult de 7 zile la rand, nu se utilizeaza in timpul sarcinii si trebuie evitata daca sunteti alergic la ambrozie.
– Oil of Oregano contine vitamine si minerale, timol si carvacrol, compusi care descurajeaza cresterea microorganismelor, virusurilor si parazitilor.
– Sunatoarea este un purificator natural al sangelui.

Recomandari generale:

– Identificati si corectati factorii care va compromit sistemul imunitar. Doi dintre acestia sunt stresul si dieta.
– Asigurati necesarul de nutrienti care promoveaza o buna functionare a sistemului imunitar:
– Vitamina A care este o vitamina antiinfectii
– Vitamina C, esentiala pentru formarea hormonilor suprarenali si in formarea limfocitelor, are efect demonstrat asupra bacteriilor si virusurilor; de retinut ca bioflavonoizii, substante naturale din plante, maresc absorbtia si fortifica actiunea vitaminei C.
– Vitamina E interactioneaza cu vitaminele A si C, cat si cu mineralul seleniu, actionand ca un antioxidant si ca un gunoier de radicali liberi toxici.
– Zincul creste raspunsul imunitar si promoveaza vindecarea, folosit in doze adecvate; dozele de peste 100 mg zilnic pot afecta sistemul imunitar.
– Consumati zilnic fructe si legume proaspete, plus arahide, seminte, leguminoase si alte alimente bogate in fibre.
– Includeti in dieta chlorella, usturoi si orz perlat pentru continutul de germaniu, benefic pentru sistemul imunitar.
– Adaugati in dieta kelp rosu sau brun, pentru continutul de iod, calciu, fier, caroten, proteine, riboflavina si vitamina C.
– Consumati zilnic bauturi verzi, pe cat posibil.
– Urmati un program de post o data pe luna si consumati in acest timp spirulina.
– Dormiti suficient.
– Faceti miscare moderata si regulata pentru reducerea stresului si imbunatatirea starii de spirit.
– Evitati supraalimentarea, fumatul, consumul de alcool si reduceti consumul de cafea.

Discutati cu medicul sau terapeutul dumneavoastra despre sustinerea si intarirea sistemului imunitar in functie de istoricul medical si starea actuala de sanatate! Pentru intrebari, sugestii, recomandari sau consilieri online nu ezitati sa-mi scrieti pe adresa de e-mail dorina.ursu@nutritieterapeutica.ro ! Sanatate maxima!


Articol aparut in revista FAMOST-noiembrie 2017, GRATUITA aici!